Den kjente amerikanske skoleforskeren Andy Hargreaves har i boka Hållbart ledarskap i skolan (oversatt til svensk, originaltittel Sustainabel Leaderschip), et kapittel om problemer som er knyttet til skifte av ledere/rektorer. Med bakgrunn i litteratur om næringsliv og offentlig sektor, peker Hargreaves og kollega Dean Fink på at en kommunal styring av rektorskifte bør ha noen føringer, eller strategisk grunnlag: 1) Innføring av kunnskap. Dette er den kunnskapen som rektor besitter, og som kreves for å forandre, utvikle eller prege skolen, eller endre en negativ trend/utvikling. 2) Innsidekunnskap, er den kunnskapen som hentes fra og utøves til sammen med de tilsatte i skolen, for å forbedre skolen, når den nye rektoren har blitt kjent med, anerkjent og respektert. 3) Utgående kunnskap, er den kunnskapen som er nødvendig for å bevare oppnådde framganger, holde forbedringene ved like og overlevere en "arv" til neste rektor.
Disse punktene bygger på amerikansk og kanadisk forskning, men den kan bidra til å belyse de utfordringer nye rektorer har i norsk skole.
Den kjente amerikanske skoleforskeren Andy Hargreaves har i boka Hållbart ledarskap i skolan (oversatt til svensk, originaltittel Sustainabel Leaderschip), et kapittel om problemer som er knyttet til skifte av ledere/rektorer. Med bakgrunn i litteratur om næringsliv og offentlig sektor, peker Hargreaves og kollega Dean Fink på at en kommunal styring av rektorskifte bør ha noen føringer, eller strategisk grunnlag:
SvarSlett1) Innføring av kunnskap. Dette er den kunnskapen som rektor besitter, og som kreves for å forandre, utvikle eller prege skolen, eller endre en negativ trend/utvikling.
2) Innsidekunnskap, er den kunnskapen som hentes fra og utøves til sammen med de tilsatte i skolen, for å forbedre skolen, når den nye rektoren har blitt kjent med, anerkjent og respektert.
3) Utgående kunnskap, er den kunnskapen som er nødvendig for å bevare oppnådde framganger, holde forbedringene ved like og overlevere en "arv" til neste rektor.
Disse punktene bygger på amerikansk og kanadisk forskning, men den kan bidra til å belyse de utfordringer nye rektorer har i norsk skole.